post ini DITAJA oleh:
TEXT : Cikgu Motor
FOTO : Berbilang sumber, koleksi peribadi
VULCAN S BAHARU!
Pertama kali memandang Kawasaki Vulcan S baru tersebut, terdetik di hati bahawa motorsikal ini pastinya bukan sebuah motorsikal yang akan menarik minat cikgu untuk memilikinya. Sebagai seorang penunggang motorsikal “chopper” , cikgu sebenarnya telah terdidik dan dibiasakan dalam pemahaman bahawa motorsikal “cruiser” mestilah mempunyai konfigurasi engine V untuk kelihatan ‘kena dengan gayanya’. Namun itu hanyalah pandangan pertama. Nokhtah.
Segala galanya berubah setelah seminggu diberi peluang untuk menggunakannya berulang alik ke tempat kerja dan dua perjalanan sederhana jauh.
Masa telah berlalu agak lama semenjak Kawasaki memperkenalkan motorsikal Vulcan 500 sebagai “entry level bike” di mana sejak daripada tahun tahun 90an, belum ada lagi satu model cruiser sederhana yang betul betul boleh diambil kira di mana kebanyakan model yang diperkenalkan adalah lebih kepada segmen besar atau lebih kepada motorsikal sport. Akhir akhir ini, trend semasa pula lebih menjurus kepada kategori “naked bike” dan juga “dual purposes”. Kawasaki juga tidak terkecuali, rasanya di mana mana saja kita boleh melihat kelibat motorsikal Kawasaki ER6 dan juga Versys ditunggang dijalanraya, hampir diseluruh dunia.
Dalam kes Vulcan S ini, cikgu rasa Kawasaki dengan bijak sekali menghasilkan sebuah “cruiser” dengan kombinasi engin yang diolah daripada model laris mereka – ER6/ Versys / Ninja650. Amat bijak
Oh ya, lupakan ER6 dan Versys, cikgu ingin berkongsi pengalaman menunggang edisi terbaru “cruiser” dari Kawasaki ini, - Vulcan S 650, sebuah motorsikal unik yang menggabungkan ciri ciri keselesaan sebuah “cruiser” yang dilengkapi dengan engin dan sifat sifat sebuah “sportbike”.
Cikgu ringkaskan dapatan sepanjang seminggu menunggang Kawasaki Vulcan S ini kepada beberapa segmen untuk lebih mudah difahami :
1. RUPABENTUK/ REKABENTUK
Dari segi luaran, Vulcan S ini mempunyai rupa cruiser yang padat, masculine dan unik, dengan rim berjejari 10 bilah yang kelihatan sangat berpadanan dengan rupa keseluruhannya. Radiator yang diletak kemas pada rangka serta kemasan tanpa krom pada motor ini menjadikannya kelihatan garang dan pada masa yang sama, cukup cantik.
Abaikan kata kata cikgu di permulaan artikel sebentar tadi. Betul, sekiranya Vulcan S ini tampil dengan enjin V berkembar, ia pastinya akan kelihatan lebih menarik! Namun, Vulcan S ini cikgu kira punyai karisma dan gaya tersendiri yang tidak terdapat pada motor motor cruiser lain, sekelasnya.
Sebaik sahaja duduk di pelana, selepas memutar kunci kepada “on”, paparan pemukanya hidup dengan warna biru lembut yang cukup terang tetapi selesa untuk dilihat. Motor ini mempunyai konsol instrumen dialog-analog yang kelihatan bergaya dan futuristic yang terdiri daripada tolok bahan api, meter perjalanan, meter kelajuan digital, jam dan odometer. Terdapat juga petunjuk penunggangan jimat ( eco ) yang akan bernyala sekiranya anda menunggang dalam keadaan “ekonomi”.
Bermula dengan gear satu, Vulcan S ini seakan seekor kuda liar yang sifatnya hanya ingin berlari dan terus berlari. Sebagaimana sebuah cruiser sepatutnya , tujahan torque agak kuat walaupun pada kedudukan gear teratas, tak perlu menurunkan gear untuk memintas kenderaan lain, cukup dengan memulas pendikit lebih sedikit dan ia akan menderum meluncur dengan lembut dan lancar. Malahan anda tidak akan terasa yang sehabis sahaja anda menukar gear keseluruhannya, kelajuan sudahpun melebihi 130kmph!
Lebih menarik, pada kelajuan 134kmph , paparan konsol masih menunjukkan tanda ECO atau penunggangan jimat, dan terbukti dengan jumlah keseluruhan perjalanan cikgu selama seminggu tersebut dengan jumlah wang yang dibelanjakan untuk petrol.
Sepanjang seminggu tersebut, cikgu mengisi sekitar RM50 untuk petrol Ron95 pada harga RM1.95 seliter ( 25.6 liter) yang mana mampu mencatatkan bacaan hampir 740km tunggangan. Cukup jimat dan menakjubkan!
Engin terasa sangat lembut, Cuma ianya agak kasar dan sedikit bergegar pada lingkungan RPM1500- 2500 kemudian menjadi lembut dan berinteraksi dengan baik dengan pendikit, terasa bagaikan menunggang sebuah motorsikal sport. Hampir setiap kali, cikgu cuba menunggang dengan santai dan menikmati keindahan pemandangan di sepanjang perjalanan, sepatutnya yang dilakukan oleh seorang penunggang cruiser, namun setiap kali itulah cikgu akan tewas dengan pujukan kuasanya yang membisik dan menggoda dengan kelajuan yang mengujakan!
Kuasa membrek juga bolehlah dikatakan bersesuaian dengan motorsikal ini, cukup untuk memperlahankan dan memberhentikan motorsikal ini daripada kelajuan pada jarak yang mencukupi, Cuma ianya perlukan sedikit kuasa dan tarikan tuas yang agak kuat untuk mendapatkan kesan membrek yang dikehendaki. Mungkin Kawasaki boleh memperbaiki lagi keadaan ini pada masa yang akan datang.
Dengan ketinggian pelana yang rendah dan rekabentuk yang sangat selesa, terasa seperti “memakai” Vulcan S ini, dan secara tidak langsung memberikan kestabilan dan keyakinan terhadap penunggangan. Suspensi pun terasa agak lembut dan motorsikal ini mampu mengambil selekoh pada kelajuan yang agak tinggi tanpa membuang ( namun tidak digalakkan), Kedudukan bar handel dan cermin belakang serta jajaran kawalan kaki sungguh selesa dan membolehkan Vulcan S ini dipacu dengan mudah dan senang dikawal. Empat hari tunggangan melalui lebuhraya yang lengang ke jalan bandaran yang penuh sesak dengan kenderaan ke jalan kampong yang berselekoh tajam semuanya hanya penuh dengan keseronokan dan penunggangan yang selesa dan terkawal. Cukup ringan untuk dikemudi mencelah antara kenderaan yang beratur di persimpangan jalan, dan cukup bertenaga untuk meninggalkan semua dibelakang sebaik sahaja lampu bertukar hijau.
Cikgu yakin, Vulcan S akan mempunyai masa depan yang cerah di Malaysia, terutama dalam memenangi hati penunggang penunggang baharu dan wanita. Dengan tawaran harga yang memang sangat berbaloi, ianya pasti akan memberikan fenomena baru dalam dunia permotoran. Apapun, pada cikgu Vulcan S ini adalah antara motorsikal yang bagus yang pernah cikgu tunggangi, dimana ianya seimbang dari segi kuasa dan pengendalian serta gaya yang boleh dipelbagaikan.
Sedikit pengubahsuaian terhadap rupabentuk dan bunyi, dan ianya akan menjadi sebuah jentera yang seronok ditunggang untuk ke tempat kerja ataupun perjalanan merentas lebuhraya. Terima kasih buat Kawasaki Malaysia dan saudara cikgu Sham Gonzalez yang sudi meminjamkan jentera hebat ini buat tunggangan cikgu selama seminggu. Terima kasih daun keladi, lain kali nak lagi.
2. PAPARAN PEMUKA DAN CAPAIAN TUAS TUAS
Sebaik sahaja duduk di pelana, selepas memutar kunci kepada “on”, paparan pemukanya hidup dengan warna biru lembut yang cukup terang tetapi selesa untuk dilihat. Motor ini mempunyai konsol instrumen dialog-analog yang kelihatan bergaya dan futuristic yang terdiri daripada tolok bahan api, meter perjalanan, meter kelajuan digital, jam dan odometer. Terdapat juga petunjuk penunggangan jimat ( eco ) yang akan bernyala sekiranya anda menunggang dalam keadaan “ekonomi”.
Paling menarik pada cikgu adalah jam, di mana cikgu tidak perlu lagi melirik pada jam di tangan bagi melihat waktu. Semuanya terpapar pada satu konsol yang mudah dan jelas. Sungguh membantu terutama apabila menunggang dalam kesesakan jalanraya sewaktu hendak ke sekolah
3. KUASA DAN PERJALANAN
Bermula dengan gear satu, Vulcan S ini seakan seekor kuda liar yang sifatnya hanya ingin berlari dan terus berlari. Sebagaimana sebuah cruiser sepatutnya , tujahan torque agak kuat walaupun pada kedudukan gear teratas, tak perlu menurunkan gear untuk memintas kenderaan lain, cukup dengan memulas pendikit lebih sedikit dan ia akan menderum meluncur dengan lembut dan lancar. Malahan anda tidak akan terasa yang sehabis sahaja anda menukar gear keseluruhannya, kelajuan sudahpun melebihi 130kmph!
Lebih menarik, pada kelajuan 134kmph , paparan konsol masih menunjukkan tanda ECO atau penunggangan jimat, dan terbukti dengan jumlah keseluruhan perjalanan cikgu selama seminggu tersebut dengan jumlah wang yang dibelanjakan untuk petrol.
Sepanjang seminggu tersebut, cikgu mengisi sekitar RM50 untuk petrol Ron95 pada harga RM1.95 seliter ( 25.6 liter) yang mana mampu mencatatkan bacaan hampir 740km tunggangan. Cukup jimat dan menakjubkan!
Engin terasa sangat lembut, Cuma ianya agak kasar dan sedikit bergegar pada lingkungan RPM1500- 2500 kemudian menjadi lembut dan berinteraksi dengan baik dengan pendikit, terasa bagaikan menunggang sebuah motorsikal sport. Hampir setiap kali, cikgu cuba menunggang dengan santai dan menikmati keindahan pemandangan di sepanjang perjalanan, sepatutnya yang dilakukan oleh seorang penunggang cruiser, namun setiap kali itulah cikgu akan tewas dengan pujukan kuasanya yang membisik dan menggoda dengan kelajuan yang mengujakan!
Kuasa membrek juga bolehlah dikatakan bersesuaian dengan motorsikal ini, cukup untuk memperlahankan dan memberhentikan motorsikal ini daripada kelajuan pada jarak yang mencukupi, Cuma ianya perlukan sedikit kuasa dan tarikan tuas yang agak kuat untuk mendapatkan kesan membrek yang dikehendaki. Mungkin Kawasaki boleh memperbaiki lagi keadaan ini pada masa yang akan datang.
4. KESELESAAN DAN GAYA
Dengan ketinggian pelana yang rendah dan rekabentuk yang sangat selesa, terasa seperti “memakai” Vulcan S ini, dan secara tidak langsung memberikan kestabilan dan keyakinan terhadap penunggangan. Suspensi pun terasa agak lembut dan motorsikal ini mampu mengambil selekoh pada kelajuan yang agak tinggi tanpa membuang ( namun tidak digalakkan), Kedudukan bar handel dan cermin belakang serta jajaran kawalan kaki sungguh selesa dan membolehkan Vulcan S ini dipacu dengan mudah dan senang dikawal. Empat hari tunggangan melalui lebuhraya yang lengang ke jalan bandaran yang penuh sesak dengan kenderaan ke jalan kampong yang berselekoh tajam semuanya hanya penuh dengan keseronokan dan penunggangan yang selesa dan terkawal. Cukup ringan untuk dikemudi mencelah antara kenderaan yang beratur di persimpangan jalan, dan cukup bertenaga untuk meninggalkan semua dibelakang sebaik sahaja lampu bertukar hijau.
KESELURUHAN
Cikgu yakin, Vulcan S akan mempunyai masa depan yang cerah di Malaysia, terutama dalam memenangi hati penunggang penunggang baharu dan wanita. Dengan tawaran harga yang memang sangat berbaloi, ianya pasti akan memberikan fenomena baru dalam dunia permotoran. Apapun, pada cikgu Vulcan S ini adalah antara motorsikal yang bagus yang pernah cikgu tunggangi, dimana ianya seimbang dari segi kuasa dan pengendalian serta gaya yang boleh dipelbagaikan.
video riding Vulcan S
Sedikit pengubahsuaian terhadap rupabentuk dan bunyi, dan ianya akan menjadi sebuah jentera yang seronok ditunggang untuk ke tempat kerja ataupun perjalanan merentas lebuhraya. Terima kasih buat Kawasaki Malaysia dan saudara cikgu Sham Gonzalez yang sudi meminjamkan jentera hebat ini buat tunggangan cikgu selama seminggu. Terima kasih daun keladi, lain kali nak lagi.
Review by : Cikgu Motor
cikgusukamotor@gmail.com
p/s- sape sape berminat nak beli motor ni, cikgu pun ada lobang boleh jalankan.sekali loan pun kita boleh try hehehehe.
boleh contact cikgu kat page Facebook cikgu ye,
KLIK kat gambar bawah ni, pastu LIKE then inbox je cikgu.
p/s- sape sape berminat nak beli motor ni, cikgu pun ada lobang boleh jalankan.sekali loan pun kita boleh try hehehehe.
boleh contact cikgu kat page Facebook cikgu ye,
KLIK kat gambar bawah ni, pastu LIKE then inbox je cikgu.
KLIK GAMBAR TU HAAAA
No comments:
Post a Comment